De tweede pijler van onze school

De katholieke identiteit

Vanuit de katholieke identiteit hebben we respect voor al het leven om ons heen. De katholieke grondslag impliceert dat we aandacht hebben voor alle leerlingen op ’t Schrijverke. We houden rekening met verschillen tussen leerlingen en accepteren dat die verschillen er zijn. De katholieke grondslag houdt verder in dat we aandacht hebben voor “de mens als geheel”. Dat vindt zijn weerslag in het leerproces.

Er werken ook niet katholiek leerkrachten op de SKO-scholen. Zij onderschrijven de algemeen katholieke uitgangspunten.

Houvast op School

Vanuit het katholieke geloof leren we de kinderen zorg te hebben voor elkaar en hun omgeving en elkaar te respecteren. Deze waarden laten we terugkomen in onze omgang met elkaar. We maken hiervoor gebruik van de methode “Houvast op School”. Houvast op school is een methode die burgerschap als onderdeel ziet van levensbeschouwing en maakt leerlingen nieuwsgierig naar de ander en de wereld om hen heen. De methode is gebaseerd op de katholieke traditie en vertelt het verhaal achter de christelijke feestdagen.